«اقتصاد معاصر» بررسی می‌کند؛

مزایای راهبردی راه‌اندازی «بریکس‌پی»

بریکس روز پنجشنبه (۲۶ مهر) در مجمع تجاری بریکس از پلتفرم بریکس‌پی رونمایی و اعلام کرد که این پلتفرم می‌تواند، مزایای بسیاری مانند دلارزدایی، تسهیل تجارت اعضا و کاهش تاثیر تحریم‌های غرب را داشته باشد.
مزایای راهبردی راه‌اندازی «بریکس‌پی»
کد خبر:۵۵۰۸

به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر؛ بریکس سیستم پرداخت خود با نام «بریکس‌پی» را در همایش تجاری خود در مسکو رونمایی کرد که یک گام بزرگ در راستای تکامل تراکنش‌های مالی در میان کشور‌های عضو این بلوک است. این کارت در حال حاضر ۵۰۰ روبل (۵.۱۳ دلار) موجودی دارد که شرکت‌کنندگان می‌توانند در زمان برگزاری مجمع تجاری درتاریخ ۱۷ تا ۱۸ اکتبر، در فروشگاه‌هایی که با علامت‌های ویژه BRICS Pay مشخص شده‌اند، از آن استفاده کنند. 


این پلتفرم پرداخت که برای تغییر نحوه حرکت پول در مرز‌های اعضا طراحی شده، احتمالا جایگزینی مستقل و مقرون به صرفه برای سیستم‌های پرداخت بین‌المللی سنتی خواهد بود. 

 

تسهیل پرداخت معاملات برون‌مرزی 

هدف کشور‌های بریکس با توسعه یک سیستم پرداخت مستقل، کاهش اتکای خود به موسسات مالی غربی و ایجاد یک معماری مالی غیرمتمرکزتر و مستحکم‌تر در سطح جهانی است. باید توجه داشت که کنترل کامل بر منابع مالی، جهت دستیابی کشور‌ها به حاکمیت واقعی ضروری محسوب می‌شود. 


برای به ثمر رساندن پروژه بریکس‌پی، ائتلافی از شرکت‌های فناورانه، مالی، حقوقی و مشاوره، کنسرسیوم پرداخت بریکس را ایجاد کرده‌اند. این کنسرسیوم به عنوان یک سازمان غیرمتمرکز مستقل، با رعایت مقررات هر کشور عضو فعالیت خواهد کرد.

 
بریکس‌پی معاملات یکپارچه را در میان کشور‌های عضو گروه بریکس، از جمله برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی تسهیل کرده و همچنین، از فناوری بلاک‌چین و قرارداد‌های هوشمند برای امکان تصمیم‌گیری شفاف و غیرمتمرکز استفاده می‌کند. 


این پلتفرم می‌تواند از ارز‌های دیجیتال یا استیبل‌کوین‌های متصل به ارز‌های ملی کشور‌های عضو حمایت کند. این امر به بریکس‌پی اجازه می‌دهد تا اتکای خود به سیستم‌های سنتی را کاهش دهد و هزینه‌های تراکنش را به حداقل برساند. در واقع، این پلتفرم قابلیت همکاری بین سیستم‌های پرداخت مختلف در کشور‌های عضو را تضمین می‌کند و کاربران می‌توانند بدون نیاز به واسطه‌های متعدد، تراکنش‌های برون مرزی انجام دهند. 


یکی از ویژگی‌های کلیدی این سیستم، پایبندی آن به چارچوب‌های قانونی و نظارتی کشور‌های عضو بوده و راه‌اندازی آن، معاملات سریع و کم‌هزینه را امکان‌پذیر می‌کند که می‌تواند تجارت و سرمایه‌گذاری را در بین کشور‌های بریکس افزایش دهد. 


بازرگانان کشور‌های بریکس، همچنین امیدوارند که سیستم پرداخت یکپارچه به ابزاری تبدیل شود که پرداخت بین کشور‌ها را تهسیل کند، زیرا ایجاد یک سیستم پرداخت مشترک، به توسعه تجارت آنلاین بین کشور‌ها کمک خواهد کرد. در حال حاضر، چندین سیستم پرداخت وجود دارد که پذیرش پرداخت از همه کارت‌ها را بدون استثنا ارائه می‌دهند اما گران بوده یا نیاز به تغییرات سخت‌افزاری دارند. 


پرداخت‌هایی که از طریق سیستم مشترک کشور‌های بریکس انجام می‌شود، به احتمال زیاد نه تنها برای افراد حقیقی، بلکه برای اشخاص حقوقی نیز در دسترس خواهد بود و پرداخت برای صادرات و واردات آسان‌تر خواهد بود. این امر شامل افتتاح حساب‌های متقابل توسط بانک‌های کشور‌هایی بوده که به این سیستم پیوسته‌اند. در واقع این امر یک جایگزین جدی نه تنها برای کارت‌های ویزا و مسترکارت، بلکه برای سیستم پرداخت سوئیفت محسوب می‌شود. 

 

خیز بلند دلارزدایی 

رونمایی از بریکس‌پی، نقطه عطفی در تلاش این بلوک برای استقلال مالی بیشتر و دلارزدایی است. آنتون سیلوانوف، وزیر دارایی روسیه اخیرا بر لزوم وجود جایگزینی برای صندوق بین‌المللی پول (IMF) تاکید کرد.

 

وی از این نهاد انتقاد کرد که تحت تاثیر منافع سیاسی آمریکا قرار گرفته است. با توجه به اینکه بریکس اکنون ۳۷ درصد از اقتصاد جهانی را شامل می‌شود، هدف این سیستم پرداخت جدید، کاهش اتکا به دلار آمریکا محسوب می‌شود.

 
بر اساس وب سایت رسمی بریکس، بریکس‌پی به عنوان یک سیستم اساسی برای کشور‌هایی که به دنبال استقلال مالی هستند، معرفی می‌شود. علاوه بر این، مقامات چینی بر پتانسیل آن برای تسهیل مبادلات بین کشور‌های عضو تاکید کرده‌اند. این امر روابط تجاری و اقتصادی را تقویت می‌کند و در عین حال وابستگی به دلار را کاهش می‌دهد. 


همچنین، این پلتفرم غیرمتمرکز به عنوان جایگزینی برای شبکه سوئیفت که در کشور‌های اروپایی غالب است، عمل خواهد کرد. البته، بریکس در این راستا از سال ۲۰۱۹، بر روی مفهوم یک سیستم پرداخت یکپارچه کار می‌کند و گروه ویژه پرداخت‌های بریکس در سال ۲۰۲۰ تاسیس شد. این نهاد برای ایجاد بستری تشکیل شد که بتواند نیاز‌های مالی منحصر به فرد کشور‌های عضو خود را برآورده کند. 


در مجمع تجاری بریکس که در مرکز تجارت بین‌المللی مسکو برگزار شد، قابلیت‌های این پلتفرم معرفی و فناوری‌های خرده‌فروشی در چارچوب بریکس‌پی در اختیار شرکت‌کنندگان قرار گرفت. هدف این سیستم پشتیبانی از طیف گسترده‌ای از تراکنش‌ها، از جمله حواله‌ها و پرداخت‌های خرده‌فروشی است.

 
این توسعه مهم در دوره‌ای روی می‌دهد که چندین کشور بریکس مانند روسیه، چین و ایران توسط ایالات متحده تحریم شده و در نتیجه آنها در حال تلاش برای دلارزدایی هستند. در واقع هدف این سیستم، ارائه روشی جدید به کشورها برای انجام معاملات است. 


در نتیجه، به باور کارشناسان ایجاد چنین سیستم پرداخت برای همه کشور‌های بریکس مفید خواهد بود. اجرای این پروژه از نظر فنی دشوار نبوده و مولفه مورد نیاز آن، فقط رضایت عمومی همه کشور‌هایی است که می‌خواهند در این پروژه شرکت کنند. با این حال، نه تنها یک تفاوت اقتصادی، بلکه یک تفاوت ژئوپلیتیکی نیز وجود دارد. 


اخیرا کمیسیون اقتصادی اوراسیا نیز، ایجاد یک سیستم پرداخت جهانی برای کشور‌های اتحادیه اقتصادی اوراسیا و بریکس را پیشنهاد کرده است. طبق این طرح، سیستم‌های پرداخت ملی چین (UnionPay)، برزیل (Elo)، هند (RuPay) و همچنین کشور‌های EAEU به عنوان مثال، سیستم‌های «میر» روسیه را متحد خواهد کرد. سیستم جدید شامل صدور کارت پرداخت مشترک است. 


ایجاد یک سیستم پرداخت یکپارچه شامل معرفی یک پلتفرم ابری ویژه بوده که سیستم‌های پرداخت ملی کشور‌های EAEU و BRICS را به هم متصل می‌کند. این برنامه‌ها شامل توسعه حساب‌های آنلاین و یک برنامه تلفن همراه است که با آن می‌توان در هر کشور عضو بریکس، خرید انجام دهد. بنابراین، ارز‌های ملی خودشان بدون مشارکت دلار و یورو، برای پرداخت‌های خارجی استفاده خواهد شد.

 
در مجموع، بدون تردید اکنون بیش از هر زمان دیگری، جهان به سرعت در حال گذار از نظام تک‌قطبی به نظام چندقطبی است که دلار آمریکا به عنوان ارز ذخیره جهانی، به تدریج ارزش و جذابیت خود را از دست خواهد داد. این روند یک شبه اتفاق نخواهد افتاد اما اقداماتی مانند پلتفرم بریکس‌پی یا ارز بریکس، روند آن را تسریع خواهد کرد.

ارسال نظرات